Mød illustrator Andrea Ucini – Mesteren af den visuelle idé

Han kunne have valgt mange steder at slå sig ned, men illustrator Andrea Ucini fra Firenze bor med sin danske kone Irene og tre børn på en bondegård i Hundested. Et godt sted, når man ikke er så meget til storbyens travlhed, siger den selvlærte kunstner.

Andrea Ucini er uddannet klassisk pianist, men han har altid haft en blyant i hånden. I 2015 gik han fuld tid som illustrator (som 40-årig), og blandt hans kunder kan nævnes The New York Times, The Economist, The Guardian, Weekendavisen, Politiken, Zetland og mange, mange flere (se listen her).

Vi er store fans af Andrea Ucini, og vi har stillet ham et par hurtige spørgsmål for at lære, hvordan en af branchens absolut bedste illustratorer arbejder.

 

Andrea Ucini, artisteri.dk

 

Hvordan begyndte du at få jobs fra f.eks. The New York Times, The Economist og Politiken? Var det svært for dig?

Hveranden uge sendte jeg en lille opdatering med mine illustrationer ud til alle de aviser og magasiner jeg kendte, og så begyndte der lige så stille og roligt at komme opgaver ind. Ingen magisk opskrift.

 

Hvad indeholder et brief fra en avis, og hvor lang tid tager det normalt til at løse briefet?

De sender mig overskriften og et lille resume af artiklen, men nogle gange kan det være nødvendigt at få tilsendt hele artiklen, hvis den altså er blevet skrevet færdig. På den måde får man flere detaljer, som kan være vigtige for at løse opgaven. Typisk tager det hele morgenen at få den gode idé plus 3 til 4 timer at lave en færdig version. Men det kommer an på mange ting som f.eks. kompleksitet eller ændringer i teksten som kræver ændringer i illustrationerne.

 

At være illustrator for aviser kræver, at man er god til at omsætte en bestemt vinkel til en helt konkret illustration. Hvordan er din proces, når du løser et kreativt brief?

En god illustration kræver at man giver læseren noget at tænke over. Det er de små ting, som afslører kernen af budskabet på en subtil måde. Hvis overskriften f.eks. er ‘Det er vigtigt at spise sundt’, så skal jeg først vide om redaktøren vil have en positiv eller negativ vinkel på emnet. Derfra leger jeg med ord, former og forskellige metaforer om emnet. Det er ligesom at tage et puslespil, og sprede alle brikkerne ud på gulvet. Alle brikkerne er der, men i starten ved du kun hvad det samlede værk skal forestille, når du kigger på æskens billede. Men med alle brikkerne foran dig, begynder det lige så stille og roligt at give mening. Så kan du lægge puslespillet én brik ad gangen. Når man har skilt det hele ad, står man til sidst tilbage med en enkelt god idé, som supplerer artiklen på en helt unik måde.

 

Hvilken illustration har været sværest for dig at tegne, og hvorfor?

Under Corona har nærmest alle spurgt efter Corona-illustrationer, men jeg kan ikke lide at arbejde med symboler. Det er for nem en løsning. Efter at have lavet 3-4 Corona-illustrationer uden at vise symbolet på virus, har det været meget svært at finde nye visuelle synonymer for det.

 

Hvis du skulle give et visdomsord til de unge i den kreative branche, hvad ville du så gerne sige?

No rush. Vær tålmodig og arbejd hård. “Volere è potere” (Hvor der er vilje er der vej).

 

 

Tusind tak til Andrea Ucini for at dele ud af sin erfaring til De Kreative. Se et lille udpluk af Andreas illustrationer herunder.

Se mere fra Andrea Ucini, og følg ham her: Instagram | Portfolio | Behance

 

 

‘Her er vejen ud, når corona har drænet dig for kreativitet’
(Zetland)

 

‘Er det grådigt at ville have barn nummer tre?’
(Zetland)

 

‘Home is a feeling’
(TAKT)

 

‘Efteruddannelse sat i stå af Corona’
(Folkeskolen Blad)

 

‘How to be creative in a crisis’
(The Guardian)

 

‘Plejehjem på piller’
(Weekendavisen)

 

‘Weathering the Covid-19 storm’
(Crain’s, Cleveland Business)

 

Se mere fra Andrea Ucini her.