Steno sætter fokus på misforståelserne om Type 2-diabetes i en visuel fortælling
Hvad forbinder du med arv? Lyst hår. Mørkt hår. Et sommerhus. Udseende. Smykker. Porcelæn.
Arv kan være mange ting. Men det kan også være en sygdom.
I samarbejde med Steno Diabetes Center Nordjylland har reklamebureauet Det nye sort udviklet oplysningskampagnen Kend din arv, der belyser vigtigheden af, at Type 2-diabetes er arveligt. Kampagnen skal hjælpe flere nordjyder med at forebygge sygdommen og opdage den hurtigere. Type 2-diabetes misforstås af mange som en livsstilssygdom, men sandheden er faktisk, at arv spiller en stor rolle for sygdommens udbrud.
Ifølge Steno Diabetes Center Nordjylland har du en forøget risiko på op til 40 procent, hvis en af dine forældre har Type 2-diabetes. Hvis begge dine forældre har Type 2-diabetes, er din risiko for at få Type 2-diabetes helt op til 80 procent forøget.
Kampagnen er produceret som en kreativ, visuel fortælling omkring arv som en synlig og usynlig størrelse, der gør opmærksom på den barske realitet: så længe, du ikke er bekendt med din families sygdomshistorik (altså: kender din arv), aner du ikke, om du er i højrisikogruppen eller ej. Mens den synlige arv tydeligt taler for sig selv i et farverigt univers med skøre billeder, tilføjer speak sammenhæng mellem de enkeltstående scener.
Se filmen og visuals fra kampagnen herunder eller udforsk kampagnesitet.
Video og fotos via Det nye sort.
Vil du se mere fra Det nye sort?
Denne artikel er skrevet af:
Frederikke Højsgaard
Skribent — Frederikke arbejder til daglig som Marketingkoordinator, og har erfaring fra detail-, event- og bureaubranchen. Connect med Frederikke på LinkedIn.
Modtag Det Kreative Brief hver fredag
En e-mail hver fredag morgen pakket med det bedste kreative arbejde, som vi har set i ugens forløb.